Thursday, June 9, 2011

...bicara tentang laut dan kisah kita...


Lama dia duduk di situ...termenung jauh memandang ke laut. Sesekali pandangannya ditebarkan ke arah kanak2 yg berlari anak di pantai. Kemudian dia kembali melemparkan pandangan sepi pada laut yg meluas.
"Hoit macik..apa yg kau pandang hah? Mcm dah hanyut sekali dgn ombak yg pukul pantai 2 je haku nengok!" Eid temannya menegur..Kali ini dia berpaling...melemparkan senyum yg semanis mungkin...amat manis hingga boleh mengundang diabetis...
"Tade..haku kn..."
"...Jiwa kacau!..." kata2nya kemudian disambung pantas oleh Eid.
"Haku tau kau suka sangat pandang laut...main air kat pantai kalau time2 cenggini ni...haa~ Kau tau something tak...Life must go on. Even mcm mana remuk pun hati kau...or kau hilang tempat bergantung...or apa2 yg seumpamanya yg menyebabkan kau 'broken heart', waktu tu still berjalan. Tak pernah berhenti walau sedetik. No...there's no such thing! You need to appreaciate even the tiny and simple little things that happens in your life. Make us of it to move forward. It's ok to be upset of something tapi jgn larutkn diri dalam kesedihan yg berlarutan. Untuk apa? Hidup cuma sekali. Sekali untuk kita merasai pengalaman yg maha luas." Panjang Eid membuka mukadimah ceramahnya.
"That's why aku nak lari. Aku nak pergi sejauh mungkin. Aku tak nak jumpa dgn apa2 yg boleh buat aku terfikir masa lampau yg boleh buat aku jadik patah hati...Aku nak cari tempat yg boleh menenangkn fikiran aku. I'm seeking for peace." Durrah kembali memandang ke laut.
"Durrah...cuba kau perhatikan laut di depan kau. Apa yg kau nampak?" Kali ini eid cuba memancing perhatiannya.
"Peace...calm...ketenangan...keindahan..." Perlahan dia menuturkan.
"Kau salah kalau kau cuma memandang luaran. Setiap yg nampak baik dan indah pada zahirnya belum tentu baik dan indah pada hakikatnya. Apa kau ingat lautan itu tak ada geloranya? Kau hanya nampak indahnya laut pada permukaannya sahaja. Cuba kau selam hingga ke dasarnya...makin lama ia makin gelap...mungkin...penuh dgn ketakutan sbb kau tak pernah akan dapat menjangkakn apa yg ada di dasar itu."
Kali ini dia ketawa kecil....
"Oit...apa yg kau melalut jauh ni Cik Adirah??hehe...bukan aku terniat pun nak meyelam kat dasar laut 2...berenang pun tatau...kalau takat 'berenang ala motobot' 2 aku tau la!haha..."
"Uit princess...ni bukan senang tau kau nak dengar aku bg ceramah..ceh...cuba fikir dedalam skit falsafah yg cuba aku sampaikn ni..Kau tau...laut ni pun ada cerita dia. Yg kalau kau selam mgkn gelap hingga menakutkn. Yg pada dasar dia 2 ada mcm2 rahsia yg xdapat kau nak rungkai...There are too many! Itu pada dasarnya..Tapi bila kau tengok pada permukaannya apa yg kau nampak? Ada kau nampak sisi hitam dan gelap yg terkubur di dasar laut 2?"
"...erk..."
"Kau tak nampakkn semua 2 Durrah? Nah...kau jugak yg pernah kestau kat aku. Bilamana seorang mukmin itu meletakkan sepenuh keyakinan dan kepercayaannya hanya pada Dia yg diatas, dan lantas dia diujia...tidak akan ada rasa ragu2 dalam hatinya. Baik ketika dia sedang bersedih atau ketika dia sedang terluka mahupun ketika gembira...keadaanya sama sahaja...Luarannya tetap indah...Kau faham apa yg aku maksudkn?"
Kali ini dia memandang sahabatnya itu dalam senyuman...tanpa disedari ada air jernih yg bertakung di tubir mata..
"Insyallah aku faham...benda yg aku nampak indah dimata belum tentu memberi keindahan yg hakiki menurut Dia. Rasanya tak perlu untuk aku lari hingga ke hujung dunia semata2 untuk mengelak sesuatukn... Life is to be treasure not measure right?"
"Sometimes we still need to measure our life...but try to treasure what you have...then you will learn to appreciate. Remember this, when you sink to the ocean floor, you have two options: Remain until you drown...or gather pearls and rise back up..."
Dan mereka sama2 tersenyum....


No comments:

Post a Comment