Saturday, August 13, 2011

Random::Dare to face the truth!

Maka bermulalah episod jiwa kacau yang mengakibatkan aku random habis~
Actually, I got nothing to share this time. Just back to basic...sebab apa aku buat blog ni. Untuk curhat (CURahan HATi)!! Mulanya nak privatekan but lastly end up tulis benda2 yang bercampur aduk. Post lama2 yang sceptical and too lame have been deleted...That was long time ago...yeah...again~
Hidup perlu ada kejujuran dan keihklasan. Kalau tak ada benda tu kau bebas buat apa saja yang kau rasa nak buat. Siapa ja yang nak kesah. Hidup masing2 kubur lain2. Tapi tak...lame sangat la kalau kau bagi alasan tu untuk setiap benda yang kau buat. Even setiap benda dalam dunia ni ada berkait-kait macam benang kait. Ada kaitan. Kau taa pecaya?

Cuba kau tengok kat luar tingkap 2. Kau tengok food chain dalam biodiversity kita ni. Kau tengok pokok, fikirkan udara yang kau sedut ni. Kau memang boleh hidup even kau tebas banyak mana pokok pun tapi cuba kau fikir balik kalau kau kata benda tu xda effect apa pun. Tengok kaitan pokok 2 dengan kau pun sudahla. Tak yah pergi jauh2 sampai Nevada or Cansas.

Dalam hidup ni apa pun yang kita nak buat kita perlu fikirkan kesan dan akibatnya. Fikirnya kesan dan akibat daripada tindakan kita bukan hanya terhadap diri sendiri tetapi juga terhadap orang2 lain di sekitar kita.
Setiap daripada kita pasti pernah berbohong. Paling tidak berbohong terhadapa diri sendiri. Berbohong tentang apa...tepuk dada tanya hati. Tapi sedarkah kita sekalian, untuk setiap penipuan yang kita lakukan itu kita sebenarnya terpaksa melakukan lebih banyak penipuan untuk menutup penipuan yang pernah kita buat sebelum ini. One you start to lie, you have to create many other reasons and lies to cover up the previous one.

Sampai nanti suatu masa penipuan itu sebenarnya akan memakan diri sendiri. Tanpa kau sedar nanti, kau dah kehilangan that soul yang sebelumnya putih bersih, jiwa yang tenang. Kau akan jadi gelisah sebab at the end asyik memikirkan tentang penipuan2 yang dah kau lakukan.
Naa..makanya even sepahit mana pun benda itu walaupun ia berkaitan dengan perkara terburuk sekalipun cubalah untuk berlaku jujur agar nanti jiwa kau akan sekurang2nya rasa lega sebab kau dah beritahu hal yang sebenar.
Jugak..orang yang mendengar kebenaran itu, stop judging. Be sincere because there is no sin in sincere! A friend has told me before (kawan tu dah kahwin..akhirnya after a series of bla bla bla yang meyebabkan kelukakan di hati sebab bla bla bla);
“Awak..judging and assuming doesn’t even give you any answer. Dare to go and ask for yourself in order to discover the truth.” Dia jugak pesan lagi, “Apa pun yang menimpa seseorang dan apa jua yang kita lihat berlaku pada seseorang malahan apa jua yang dia lakukan there must be a reason for everything behid it. Kita yang tidak terlibat, not even in his shoes tak patut terus2an mempertikai serta mempersoalkan. Cuma Dia dan dia sahaja yang lebih mengetahui.”
You get it?? I won’t write more. Benda ni aku tulis berdasarkan kisah mengenai 3/4/5 benda yang sedang aku fikirkan. Berkisarkan tentang hidup, kekeluargaan, sahabat dll.


Nota kaki paying::Ambil yang baik buat teladan, yang buruk jadikan sempadan. Aku menulis secara random..I just spilled out everything that I thought, randomly. Makanya, maafla andai ayatnya tak teratur...lagi pulak sapa suruh kau baca kn??hehehe =P peace!

No comments:

Post a Comment