Monday, October 11, 2010

Bahagia Itu Di Mana?

Seketika tadi aku baru aja pulang daripada menduduki peperiksaan. Tatkala mata memandang ke langit, Subhanallah...indahnya langit malam ini. Lantas hati terus teringatkan sesuatu. Hal yang selalu aku lakukan tatkala hati sedang dilanda gundah gulana. Memandang ke atas langit memandang salah sati petanda cinta DIA.Aku teringat mesej dari ibu tengah malam tadi. Mesej pukul dua pagi. Ahaa...terkejut juga kau menerima mesej dari ibu,terutamanya pada jam sedemikian secara tiba2. Seolah ibu tahu apa yang terjadi pada anak daranya yang seorang ini walaupun hal itu sedaya upaya aku sembunyikan. 


"Jgn ikut sedih di hati  kelak akan memakan diri.    Ingat ikrar dan janji, ilmu mesti dipelajari agar senang di kemudian hari. Allah tak pernah mungkir janji bg hamba yg mentaati dan berdoa di dini har. Qada dan qadar itu sesuatu yang pasti. Pasrah dan terima denagn senang hati akan tenang dan damai di hati. Ingat...semua rasa yang kita miliki adalah hak mutlak ALLAH YANG ESA." Tiada kata yang dapat aku balas untuk menjawab mesej tersebut. Lama aku berfikir sebelum mesej itu aku balas. "Kakak...sedih...hahaha rindu rumah mungkin...hehehe." Aku cuba menutup kelam rasa yang ada di jiwa...hahaha aku...selalu begini. Beberapa minit kemudian telefon aku berbunyi lagi...."Jiwa muda jgn diikut,takut nanti memakan diri. Nafsu perlu dibatasi supaya diri terpelihara. Jgn pernah meletakkan bahawa zaman remaja itu sekali sbb kelak ia cuma akan menghancurkan diri sendiri. Labuhkan bahtera perjalananmu hanya untuk mencari Dia dan cinta-Nya kerna kelak pasti bahagia dan ketenangan hakiki itu milikmu. Renung nikmat yang Dia beri bukan mencari seronok dan bahagia yang akhirnya hanya akan memakan diri sendiri. Cuba cari jawapan antara langit dan bumi apa yg memberi kebahagiaan pada diri? Kasih org atau kasih abadi dr Ilahi?" 


Tersentak...tersedu-sedan aku membaca ayat terakhir dari ibu...Ibu, hubungan dan firasatnya terhadap seorg anak amat tinggi. Lantas, terdetik satu persoalan dalam diri....Bahagiakah aku ketika ini?Tenangkah hati dalam melayari hidup?Andai benar aku bahagia,bagaimana rupa bahagia itu?Bahagia...Dari mana datangnya bahagia?Aku terhenti sejenak...bertafakur sejenak....cuba meneladeni erti bahagia itu sedalamnya.Insan bahagia jiga kehendaknya dipenuhi.TIDAK...kadangkala manusia itu mendapat apa yg diidamkan hati mereka tapi mereka tidak pernah puas.Makin mereka mahukan lebih dari itu. Oh insan...teringat aku waktu di sekolah dahulu..."Al-insaanu nisyan....Insan itu sifatnya pelupa." Lalu aku tunduk akur dgn kenyataan itu...Ya manusia lupa. Bila mana mereka telah perolah apa yg mereka idamkn mereka kadangkala lalai,lupa bersujud merendah diri pada Dia yg memberi. Lalu melalui jendela yg terkuak...aku memandang ke langit Bumi...manusia mgkn mdpt apa yg mereka idamkn...mengapai impian yg mereka citakn sekian lama...punya keluarga bahagia...tp semua itu tidak memustahilkn mereka untuk mahu lebih dari itu. 


Manusia sifatnya tidak pernah kenal erti kepuasan dalam hidup. Lalu bagaimana mereka dapat mencipta bahagia andai itu yg berlaku...?? Kerdipan bintang di luar jendela Ku membuka hatiku...Lalaikah aku selama ini??Lekakah aku??Aku bahagia di sini...bahagia dari luaran yg nampak bahagia...tp HATI???tengangkah ia?? Ia....HATI!!HATI yg TENANG itu jaminan bahagia...tapi bagaimana menenangkan hati....INGATlah DIA yg TIDAK PERNAH sekalipun LUPA pada HAMBANYA!!Hati yg tenang itu jaminan bahagia...hati yg tenang itu redha...sujud dalm kerendahan diri mengingatkn DIA yg Maha Agung,Maha Segala...ALHAMDULILLAH Ya RABB...Hanya DIA tempat untuk mencari ketenangan.Syukur DIA memberikan aku teman2 yang selalu mengingatkan ku juga...seorang Ibu yang saaaangattt memahamiku! =)

1 comment:

  1. waktu remaja memang best....tp syg...ia dtg cuma skali....

    ReplyDelete